sobota, 22 marca 2014

Pogawędki. Pachniesz na czarno


Joasia zainteresowała się ostatnio zapachami. Niektóre zapachowe konstatacje są bardzo tajemnicze.
- Ja pachnę na niebiesko, a ty pachniesz na czarno! - oświadcza pewnego ranka.
- na czarno? I podoba ci się?
- Nie.
Oto dziecięca szczerość. Ale to "nie" jest elementem zagadki, którą rozwiązałam całkiem niedawno. 


Joasia chce spać przy zapalonym świetle, a Witulowi trochę to przeszkadza.
- Mogę zgasić światło? - pytam. Zobacz, świeci trochę z pokoju, nie jest ciemno.
- Nie! Nie gaś! Zapal!
Przytulamy się.
- Nie lubisz, jak jest ciemno?
- Nie.
- Czemu?
- Bo lampa skacze.
Aha.
- Boisz się, jak lampa skacze? - pytam, chociaż nie lubię podpowiadać emocji: zazwyczaj Joasia zgadza się na te podpowiedziane, a niekoniecznie adekwatnie. Tym razem jednak trafiam.
- Tak. Boję się, że na mnie skoczy.

Mam wychodne i próbuję się ubrać. W minimalistycznie posprzątanej szafie nie jest trudno znaleźć rzeczy, które do siebie pasują, bo większość z nich jest czarna. Zakładam więc czarne rurki (w zasadzie nie chodzę w niczym innym) i czarny sweter (co za niespodzianka).
Ojciec dzieciom mówi, że ok.
Joasia kręci nosem
- Nie podoba mi się.
- Czemu? - pytam.
- Bo jesteś cała czałna. 
- Nie lubisz czarnego? 
- Nie.
- Dlaczego? 
- Bo jest czałny.

Spacer. Joasia ogląda z bliska bardzo stare akacje. Mają dziwne pnie - zamiast równej kory są jakieś bulwy  i wypukłości. Pewnie pasożyty - albo starość. 
- Nie podoba mi się to drzewo. Nie jest fajne - oznajmia moje dziecko.
- Czemu?
- Bo tam w środku jest czarne. I wygląda, jakby było ciemno!

W umyśle mamy kawałki ukłądanki wskakują na swoje miejsca. Zagadka rozwiazana.

Asia odsuwa się od drzewa, jakby moglo gryżć, i rozgląda się dookoła.
- O, tamto jest ładne! 
Spoglądam za jej paluszkiem. Kora cała w glonach i porostach.
- Takie zielone! Zielony jest ładny. Lubię zielony!

Tak, tak, dobrze zauważyliście - od pewnego czasu Joanna artykułuje "l". Lalka to już lalka, nie jajka. Za to do "r" jeszcze tłochę błakuje. Albo toochę baakuje. Albo tjochę bjakuje, zależy od dnia. 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz





Poczytaj jeszcze!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...