poniedziałek, 20 stycznia 2014

Dwie tajemnice

Moja mała córeczka zrobiła się tajemnicza.
Nie jest to jeszcze tajemniczość nie do końca dozwolonych zabaw, wkładanie tu i ówdzie, po kryjomu, paluszków albo noska. To manifestacja odrębności małego stworzonka. Mam wrażenie, że tajemniczość przyszła w parze z odkryciem własnego ja.

Małe zamyślenia. Oczka patrzą zupełnie gdzie indziej, nie na ścianę pokrytą rysunkami, ale jakby przez nią. Zamyślona, poważna, trochę smutna, a może melancholijna. Nigdy nie sądziłam, że można tak mówić o kimś, kto nie skończył jeszcze trzech lat - a można.
Mała tajemniczka. Joanna z Zakrytymi Myślami.

I już nie wiem, co jej chodzi po głowie. Czasami próbuję sobie wyobrażać, ale nigdy nie trafiam.
Czasami pytam nawet:
- O czym myślisz, Joasiu?
Joasia mruga, patrzy na mnie przez chwilkę, uśmiecha się niepewnie i - milczy.
- Chodźmy coś zjeść! - rzuca w końcu. Albo: - Pobudujmy smoki, co ty na to?

Czasami za to doskonale wiem, co myśli.
Na przykład dziś.
- Jaką kołderkę chciałabyś, Asiu? - pytam.

Dygresja.
Asia śpi pod swoim kocykiem. Pod niczym innym. Kocyk zrobił się ostatnio nieco za krótki, więc w nocy wiercące się stworzonko wykopuje się, marznie, miauczy, żąda kakałka i kolonizuje nasze łóżko. Wszystkie propozycje zawierające w sobie użycie domowych koców i kołder spotykają się z gwałtownym sprzeciwem. 

- Nie, mamo, nie chcę kołderki. Mam kocyk - odpowiada moje dziecko. Z błyskiem w oku. I wtedy już wiem.
- Ale kocyk jest trochę za krótki i marzniesz.
- Nie, nie jest mi zimno.
- Może zamiast kołderki wolisz duży koc?
- Nie, naprawdę, nie trzeba - mówi Joanna dyplomatka, która szybko się uczy od własnej matki. Zwłaszcza sztuki uprzejmego odmawiania.
- Ale w nocy marzniesz. 
- I wtedy wracam do was! - puentuje triumfalnie Joaśka. 
 Wiedziałam. 
Błyski w oku interpretuję niemal bezbłędnie. W tym też jest coś tajemniczego. Wpadłam już nawet na pewien trop.
Ale tajemnicze zamyślenia - tego nie potrafię.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz





Poczytaj jeszcze!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...