wtorek, 5 lutego 2013

Zmagania z gramatyką i podsumowanie BR

Joasia skończyła właśnie dwudziesty pierwszy miesiąc. I zaczęła chyba myśleć logicznie - to znaczy: logiczno-gramatycznie. Do tej pory bowiem odmieniała poprawnie - stałam, jedzą, będziemy jechać. Słowem - tak, jak się nauczyła ze słyszenia od rodziców. A teraz nagle zaczęła mieć z odmianą kłopoty.

Zamiast "stałam" mówi "stoiłam".
Zamiast "jedzą" - "ją".
Zamiast "będziemy jechać" - "będziemy jadać".

Przykłady można mnożyć, ale łączy je wszystkie jedna rzecz: konsekwencja. Mała główka stworzyła  najwyraźniej schemat odmiany czasownika - jeden, regularny - i według niego próbuje swoich sił ze wszystkimi czasownikami, nieregularnymi też.

Więc nasze dialogi wyglądają teraz tak:

Wykrawam z materiału słonia.
- Mama ucina - mówi Joasia. - Asia ucie!
- Utnie - poprawiam.
- Utnie - powtarza Asiątko. - Asia utina!
- Ucina - poprawiam.

Albo:

- Mama mnie wzie!
- Weźmie.
- Weźmie - powtarza Asia. - Tatuuusiu! Weź mnie! Tatuś mnie wzie!

Bardzo to zabawne, a przy okazji dobrze pokazuje zawiłości naszej gramatyki. Ale o wiele bardziej intrygujące jest, jak małe dzieci uczą się ojczystego języka. Zestaw lektur się kompletuje, tylko czasu potrzeba i opowiem, co ciekawego przeczytałam.


A teraz jeszcze o tym, jak nie zostałam Blogiem Roku.

Jako że z blogiem wyszłam z cienia dopiero w styczniu, nie spodziewałam się zupełnie, że uda mi się dojść na świetną - jak dla mnie - pozycję trzydziestą trzecią. A blogów było pięćset pięćdziesiąt pięć.

I to jest sukces. Osiągnięty dzięki tym wszystkim, którzy czytali i głosowali. 
Nie sądziłam, że jest Was tak dużo. 
I nie spodziewałam się, że usłyszę tyle miłych słów, tyle zachęt i pochwał. 

I wiecie co? To dopiero jest motywujące. I o wiele ważniejsze. 
Nie zwycięstwo w konkursie - ale świadomość, że nie piszę w przestrzeń, że nie tylko dla siebie.

Dziękuję!

I wracam do systematycznego pisania w środy i soboty.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz





Poczytaj jeszcze!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...